نوشته‌هایی در دست باد

برگرفته از ذهنی فراموشکار

نوشته‌هایی در دست باد

برگرفته از ذهنی فراموشکار

نوشته‌هایی در دست باد

عکس‌ها را از آرشیو بیرون می‌کشی
تعجب می‌کنی از قدرتی که ثانیه‌ها دارند.
ثانیه‌هایی که بی تغییر رد می‌شوند
ولی
ما را با چه سرعتی تغییر می‌دهند.

نگاه می‌کنی به عکس.

یک شب خوب
با اقوام خوب
در لحظه‌های خوب

تیلیک.

لحظه‌ات ثبت می‌شود در تصویر
ولی حیف که حست را کسی ثبت نمی‌کند!

آخرین مطالب
نویسندگان

هئوروتات

شنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۲، ۰۹:۴۳ ب.ظ

با سلام؛

 

این پست در تکمیل پست‌ قبلیم هستش که گفته بودم پروژه ای به اسم هئوروتات را آغاز خواهم کرد.

 

فعلا توی این پست صلاح دیدم که اول معنی این کلمه رو بگم. و به طور کلی به آهستگی و با آرامش پیش برم.

 

+ خواندن این پست به آدم‌های بدعنق و کم حوصله توصیه نمیشه. چون ممکنه حوصلشون سر بره!

 

درباره هئوروتات - توضیح اول

 

هئوروتات . [ هََ ئور وَ ] (اِخ ) (۱) (اوستائی ) در فارسی امروزین ، خرداد که نام سومین ماه از سال شمسی است . در اوستا یکی از امشاسپندان و غالباً با امشاسپند امرداد یکجا آمده است . خرداد نماینده ٔ رسائی و کمال اهورامزداست و در این گیتی به نگهبانی آب گماشته شده است . در اوستا از واژه ٔ خرداد مانند نامهای امشاسپندان و ایزدان دیگر، گاهی معنی آن که رسائی و کمال است اراده میشود وگاهی نام مخصوص یکی از مهین فرشتگان است . این واژه از دو جزء ترکیب یافته نخست هئورو رجوع به هئورو شودو جزء دوم تات که در فارسی امروزی «داد» شده ، پساوندی است که به پایان برخی از واژه ها پیوسته ، میرساند که در آن واژه اسم مجرد و مؤنث است چنانکه در «ارشتات » (۲) (= راستی و درستی ) و دروتات (۳) (= درستی ) و اوپرتات (۴) (= برتری ) و جز آن دیده میشود. این «داد» با کلمه ٔ دات (۵) که در فرس هخامنشی و اوستا به معنی قانون است و در فارسی داد گردیده و به معنی عدالت گرفته شده و همچنین با «دات » دیگر که اسم مفعول «دا» میباشد و درفرس هخامنشی و اوستا به معنی دادن و آفریدن و بخشیدن است و در فارسی امروزی نیز «داد» شده چنانکه در بغداد (بغ + داد) و خداداد و غیره دیده میشود، ربطی ندارد. (از فرهنگ ایران باستان ، تألیف پورداود ص ۵۷).

 

 

درباره هئوروتات - توضیح دوم

 

خورداد در اوستا «هـَئوروَتات» و در پهلوی «خُردات» یا «هُردات» آمده و به معنای رسایی، تندرستی، و کمال است که در گات‌ها یکی از فروزه‌های اهورا مزدا و در اوستای نو نام یکی از هفت امشاسپند است. خورداد امشاسپند، ایزدبانویی است که نگهداری از آب‌ها در این جهان با اوست و یاری‌رسان مردمان در چیرگی بر تشنگی می‌باشد. در گات‌ها، از خورداد و امرداد پیوسته در کنار یکدیگر یاد می‌شود. این دو امشاسپند، پاسدارنده آب‌ها و گیاهان‌اند که تشنگی و گرسنگی را شکست می‌دهند. در یسنا، هات ۴۷، اهورامزدا رسایی خورداد و جاودانگی امرداد را به کسی خواهد بخشید که اندیشه و گفتار و کردارش برابر آیین راستی باشد.

امشاسپند خورداد در متن‌های کهن: چهارمین یشت از یشت‌های بیست و یک گانه اوستا، ویژه ستایش و نیایش ایزد بانو خورداد است که در آن یشت از زبان اهورا مزدا یادآور می‌شود که «… یاری و رستگاری و رامش و بهروزی خرداد را برای مردمان اشون بیافریدم…». در بندهشن نیز درباره خورداد آمده‌است :

«… ششم از مینویان، خورداد است؛ او از آفرینش گیتی آب را به خویش پذیرفت..» ،

«… خرداد سرور سال‌ها و ماه‌ها و روزهاست، که او سرور همه‌است. او را به گیتی، آب خویش است. چنین گوید: هستی، زایش و پرورش همه موجودهای مادی جهان از آب است و زمین را نیز آبادانی از اوست…«

در بندهشن از گل سوسن به عنوان گل ویژه امشاسپند بانوی «خوُرداد» نام برده شده‌: «… این را نیز گوید که هرگلی از آنِ امشاسپندی است؛ و باشد که گوید: … سوسن خورداد را، ..».

معروف‌ترین نمونه‌های گل سوسن نزد ایرانیان سوسن سپید Lilium candidum یا سوسن آزاد است که به نام سوسن ده زبان یا سوسن گل دراز نیز شناخته می‌شود، همچنین یکی دیگر از گونه‌های نادر گل سوسن که بومی برخی مناطق شمالی ایران است، سوسن چلچراغ Lilium lederbourii نام دارد.

 

توضیحات:

 

فکر کنم متوجه این نام گذاری شده باشید ولی اگر نشده اید این اسم به دلایل زیر انتخاب شده:

 

۱- ایرانی بودن این اسم. بنا به مسائل شخصی ترجیح می‌دم به اصل ایرانی بودنم پایبند باشم.

۲- معنی این اسم! و همچنین مفهوم اسم. قطعا وقتی هدف انسان کمال باشه به نتایج خوبی دست پیدا می‌کنه.

۳- خودخواهی! این اسم همونطور که بالا نوشته به ماه خرداد مربوط هستش و من هم یک خردادی هستم!

 

ولی از اونجایی که هئوروتات اسم دخترونست. من بخش دوم این اسم یعنی تات رو برداشتم و شخصا از اسم هئورو (که اگر به پست‌ها توجه می‌کردید اسم نویسنده وبلاگ هست) استفاده کردم.

 

 

پروژه هئوروتات چیست؟

 

به طور ساده می‌تونم بگم "یک هدف شخصی" من تصمیم گرفتم در کنار خوش گذرونی‌هایی که در وب دارم به یک کاری هم مشغول باشم. پس نشستم طی یک مدت برنامه ای ریختم ( که هنوز هم محتواش صد در صد نیست).

 

این برنامه ها به صورت کامل در تاریخ ۹۵/۳/۱۲ تمام میشه. یعنی کل این پروژه تا این تاریخ کامل میشه. ولی به طور رسمی بعد از کنکور سراسری ۹۵ به اجرا گذاشته میشن. (یا به عبارتی به مرحله اجرا در میان.)

 

البته قسمت‌هایی از این پروژه ممکن هستش که زودتر به اجرا در بیان. ولی طرح کلی در همون تاریخی که گفتم به پایان می‌رسه. در حال حاضر در حال آماده کردن مقدمات هستم و اگر بخوام خیلی رو راست بگم قصد ساخت یک خونه‌ی مجازی در عرصه‌ی مجازی دارم ولی به بهترین نحوی که می‌تونم.

 

+ در حال حاضر تصمیم گرفتم به سایت افسانه‌ها کمک کنم. من بین تمام سایت‌هایی که بودم به جرات می‌تونم بگم هیچکس رو مثل بچه‌های افسانه‌ها ندیدم. امیدوارم شاهد پیشرفت این وبسایت ادبی مرتبط با گمانه‌زن باشم و دین‌ـی که به این سایت داشتم رو جبران کنم.

 

+ بعد از این من با شناسه آبتین پیشداد فعالیت خواهم داشت.

  • هئورو. [ هَ ئور وَ ]

هئوروتات

آبتین پیشداد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">